انتشارات علمی بنیادی

انتشارات علمی بنیادی با هدف ترویج و انتشار علوم بنیادی فعالیت های خود را در شاخه های مختلف علمی کار خود را بتازگی در دو بخش الف) دانشگاهی، از جملهفیزیک ، ریاضی ، نجوم ، روانشناسی، ادبیات ، فلسفه و ب)کودکانمانند داستان ، شعر ، دانستنی های علمی و . . . برای گروه های مختلف سنی دانش آموزان ، با چاپ کتاب هایی در بخش دانشگاهی ، شاخه نجوم ، روانشناسی ، کودکان و ادبیات عرب با همکاری اساتید دانشگاهی و اهل فنآغاز نموده است. علی رغم وجود کتاب هایی با این عناوین در بازار که کم هم نیست ولی تازگی در محتوا کمتر بچشم میخورد و همواره خلاء عنوان های جدید که مطابق با سرفصل های جدید جهانی تطابق داشته باشد همواره حس می شود. یکی از اهداف اصلی این انتشارات ، چاپ کتاب هایی با عنوان های جدید و به روز است که تا اکنون در ایران یا به چاپ نرسیده یا کمتر منتشر شده است اقدام کند. آنها در بازار کتاب امید است تا این انتشارات بتواند سهم هر چند کوچک را در شناساندن و معرفی علوم به علاقمندان و کتاب دوستان تقدیم کند. در این شروع این انتشارات با انتشار کتاب های زیر حرکت خود را آغاز کرده است و آمادگی خود را به اساتید و نویسندگانی که تمایل دارند نوشته های خود را با دیگران سهیم کنند می باشد. لیست کتاب های منتشر شده را در ادامه این مطلب ببینید.

فرهنگ جامع نجوم

نویسنده:  دکتر بیژن نیکوروان ، میشا نیکوروان و مطهره نفر
فرهنگ جامع نجوم

كتاب ، ” فرهنگ جامع نجوم ”  با هدف آشنايي با واژگان نجوم، سیاره ها ، قمر ها، اختر شناسی و ….  برای آن دسته از افرادي كه با علم زيباي فيزيك و نجوم آشنايي دارند و همچنین کلیه علاقمندانی که در  مسیر یادگیری علم نجوم به زبان انگلیسی هستند و همواره نیازمند درک بیشتری از واژه های لاتین می باشند، نگاشته شده است.  کتاب حاضر بر اساس فرهنگ الفبایی تنظیم شده است و همچنین تصاویر درج شده در کتاب  می تواند موجب درک و جذابیت بیشتر برای خوانندگان گردد. امید است این کتاب بتواند منبع مناسبی برای علاقمندانی که در این حیطه فعالیت می کنند، باشد. اگر چه تلاش شد تا مطالب مندرج در کتاب به دور از نقض و اشتباه باشد، ولی با این وجود نظرات سازنده و پیشنهادات  شما موجب کامل تر نمودن کتاب در چاپ های آتی خواهد شد. امید است استفاده از این کتاب بتواند راه گشای کلیه علاقمندان این علم زیبا قرار واقع شود.

نویسنده: دکتر بیژن نیکوروان ، میشا نیکوروان و مطهره نفر
شابک ‏: ۹۷۸-۶۰۰-۹۶۰۲۳-۰-۸
قطع‏ : وزیری
بها : ۳۵۰۰۰ تومان

ناشر: انتشارات علمی بنیادی

 

 


Family dynamic based on Circumplex model

نویسنده: دکتر افسانه قنبری پناه
Family dynamic based on Circumplex model

این کتاب توسط خانم دکترافسانه قنبری پناه ازاساتید دانشگاه درگروه روانشناسی، و به زبان انگلیسی به رشته تحریر در آمده است. هدف اصلی نویسنده این کتاب، ارائه تجربیات مستقیم خود از بحث مدل های دینامیکی در خانواده می باشد که برای اولین بار در ایران مطرح شده است. نویسنده در طول همکاری و ارتباطات مستقیم و مستمر چند ساله خود با پروفسوردیوید ریچارد اولسون، مبدع این نظریه ، اقدام به معرفی و شناساندن این مدل پرداخته اند. این کتاب شامل حیطه های مختلفی از دینامیک های خانوادگی و روش های مداخله در خانواده می باشد که برای متخصصان و دانشجویانی که در حوزه خانواده درمانی و زوج درمانی فعالیت دارند، مفید می باشد. این کتاب به زبان انگلیسی نگارش یافته است و برای دانشجویان و محققین این علم توصیه می شود.

نویسنده ‏: دکتر افسانه قنبری پناه
شابک ‏:‏ ۹۷۸-۶۰۰-۹۶۰۲۳-۱-۵
قطع‏ : رقعی
بها : ۳۵۰۰۰ تومان

ناشر: انتشارات علمی بنیادی

 


The educational planning

نویسند گان : دکتر پریناز بنیسی و دکتر قنبر علی دلفان آذری
The educational planning

برنامه ریزی آموزشی عبارت است از مجموعه تدابیر و طرحهایی که با کمک آنها می توان به ‏مجموعه هدفهایی که از قبل مشخص شده است‎ ‎دست یافت. امروزه برنامه ریزی آموزشی به ‏عنوان رکن اساسی توسعه سیستم های آموزشی تبدیل شده است.‏ به این منظور با استفاده از برنامه ریزی مناسب و مدرن و مطلوب می توان با سادگی بیشترو ‏فزاینده ای دراجرای اهداف آموزشی و توانایی های نهفته انسان گام برداشت.‏ در حقیقت برنامه ریزی آموزشی برای درک بهتر علمی و منطقی از مسائل و مشکلاتی که انسان ‏با آن رو در رو می شود بیان کرد که توسط آن می توان به حل مشکلات آموزشی پرداخت.‏این کتاب به زبان انگلیسی نگارش و مشتمل بر 10 فصل می باشد. این کتاب به عناوینی مانند: ‏آموزش و پرورش مدرن ، جهانی شدن آموزش ، بینش و بصیرت برنامه ریزی آموزشی ، اهمیت ‏بینش در برنامه ریزی آموزشی، طرح عمومی و لجستیکی مناسب ، الگوهای مناسب در آموزشی ‏و برنامه ریزی درسی برای ایجاد شغل ، ابزارهای مناسب در برنامه ریزی آموزشی و اجزای ‏ماژول های برنامه درسی ، آموزش الکترونیکی می پردازد. ‏

نویسنده: دکتر پریناز بنیسی
صفحات :  ۱۶۴ ص
شابک: ۲-۲-۹۶۰۲۳-۶۰۰-۹۷۸
قطع‏ : وزیری
بها : ۳۵۰۰۰ تومان

ناشر: انتشارات علمی بنیادی

 


آموزش شغلي و حرفه اي افراد آهسته گام

راهنماي حرفه اي والدین و مربيان و درسنامه بازپروري شغلي و حرفه اي دانشجویان رشته روانشناسي کودکان استثنایي

نویسنده و مترجم ‏: دکتر مجيد ابراهيم پور ، روجيا نياکان و مريم فرهاد پور
آموزش شغلي و حرفه اي افراد آهسته گام

بازدیدی ساده از مدارس و یا مراکز آموزش ويژه که دارای امکانات شغلي و حرفه ای هستند ‏نشان می‎ ‎دهد که آنها آموزشها را در کسب وکارهای مختلف مانند شمع سازی ,گچ سازی ‏‏,سبد سازی ,بافتنی ,صحافی کتاب ,چاپ ,جعبه سازی وکارت پستال سازی ارائه می دهند. ‏چنین برنامه هایی را بیشتر از آنکه تلاش های جدی برای آموزش بزرگسالانی آهسته گام ‏جهت استخدام و کاريابي بدانیم می توان به عنوان فعالیتهای هنري در نظر گرفت. این کتاب به زبان فارسی نگارش و مشتمل بر 10 فصل می باشد. این کتاب به عناوینی مانند: ‏ فصل اول ‏: چشم انداز کنونی آموزش شغلي و حرفه ای، فعالیتهای هنري ، کارگاه حفاظت شده، جهت ها وموقعیت های جدید‏، خود اشتغالي، ‏استخدام رقابتی آزاد، وظایف اصلی در آينده، فصل دوم: ماهیت و طبقه بندی افراد آهسته گام، ویژگی های افراد آهسته گام، ویژگی های عاطفی، ‏روانی، رفتاری، ویژگی های جسمانی حسی-حرکتی، ارکان آموزش افراد آهسته گام، فصل سوم: سنجش شغلي ، مقدمه‎ ‎تعریف سنجش شغلی، هدف ‏سنجش شغلی، اصول سنجش شغلی، رویکردهای سنجش شغلی، رویکرد سنتی به سنجش شغلی، رویکرد معاصر به سنجش شغلی، نگاهی به آینده، ‏فصل چهارم: آموزش پیش حرفه ای افراد آهسته گام، مقدمه، تعریف(عملیاتی)، سنجش ، اهداف، آموزش، ‏برنامه ی آموزش ويژه ، فصل پنجم: ‏آموزش شغلي و به کارگماري افراد آهسته گام، مقدمه، نقش مربوط به کار، مرحله اول-کفایت رواني- اجتماعی، مرحله دوم– آمادگی کار، مرحله ‏سوم- انتخاب شغل، مرحله چهارم-به کار گماري، مرحله پنجم- ارتقاء شغلی، مرکز توانبخشی چند بخشي، مرحله پيش حرفه ای، مرحله حرفه ‏آموزي، برنامه، مفاهیم گسترش يافته و مورد استفاده در برنامه های آموزشی شغلي حرفه آموزان، نتیجه گيري، کارگاه آموزش حرفه اي، فصل ‏ششم: اشتغال افراد آهسته گام، مقدمه، راههای اشتغال افراد آهسته گام، اقدامات مهم در اشتغال افراد آهسته گام، شناسايي شغل، چشم انداز ‏آینده، اختصاص کارها، فصل هفتم: اشتغال حمایتی، مقدمه، فصل هشتم: استخدام باز (آزاد)، مقدمه، فصل نهم: خوداشتغالیِ مبتنی بر خانه، مقدمه، ‏فصل دهم: به کارگماري ، تحلیل شغل ، نيمرخ شغلي و عملکردهای شغلي، مقدمه، ارزیابی حرفه آموز، نیاز های شغلی، فرآيند ترتیبی بررسی بازار ‏کار در جامعه، ايجاد شغل، تحلیل شغل، تطبیق و تعیین شغل.‏ می پردازد.

آموزش شغلي و حرفه اي افراد آهسته گام
نویسنده : مجيد ابراهيم پور، روجيا نياکان، مریم فرهادپور
شابك ‏: ۹۷۸-۶۰۰-۹۶۰۲۳-۴-۶
بها : ۲۵۰۰۰ تومان

ناشر: انتشارات علمی بنیادی


بدن تو، مال توست ، کودکان و مراقبت ازخود

نویسنده و مترجم : ساحل ویسی
بدن تو، مال توست ، کودکان و مراقبت ازخود

پرورش کودکان وظیفه ای تمام نشدنی است. آن‌ها ازهنگام تولد نمی‌دانند درست ‏یا خطا کدام است. باگذشت سال‌ها ما امید داریم بتوانیم آنها ‏را ‏افرادی محترم ‏پرورش دهیم.‏موضوع این کتاب به کودکان می آموزد حق دارند بگویند: « نه به من دست ‏نزن»‏ . برای کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی نوشته شده و پیام آن به گونه‌ای ‏سرگرم‌کننده و ظریف ارائه می‌شود.‏ این کتاب بهانه‌ای به دست والدین می‌دهد تا بتوانند با فرزندانشان درمورد بدن ‏آنها حرف بزنند. سپس درشرایطی امن و ایمن درباره‌ی ‏موضوع‌های ‏پراهمیتی مثل ‏‏«بدن تو، به خودت تعلّق دارد» با فرزندشان صحبت کنند و درشرایطی آرام و ‏آسوده به کودکان بفهمانند که ‏می‌توانند ناخشنودی ‏خود را از برخی رفتارهای ‏پرخطر دیگران، به والدین یا فرد مورد اعتماد دیگری ابراز کنند. برای کودکان، ‏گفتن «نه» ‏به بزرگسالان بسیار دشوار است. ‏این کتاب به کودکان کمک می‌کند ‏بفهمند که صاحب بدن خود هستند و می‌توانند در مقابل رفتارهای پرخطر ‏و آزار ‏دهنده و نادرست مخالفت ‏کنند.‏ کودکان نیز باید همانند بزرگترها از این حق برخوردار باشند که بر بدن خود ‏مالکیّت داشته باشند. و البته ‏والدین محترم نیز باید …..

بدن تو، مال توست ، کودکان و مراقبت ازخود
نویسنده : ساحل ویسی
شابک : ۹-۳-۹۶۰۲۳-۶۰۰-۹۷۸
قطع : رقعی
قیمت ‏: ۱۰۰۰۰ تومان

ناشر: انتشارات علمی بنیادی

 


شرح ادبی صحیفه سجادیه

نویسنده : دکتر حسین حدیدی
شرح ادبی صحیفه سجادیه

در باره این کتاب: عنوان صحیفه ی سجادیه به معنی “كتاب سجاد” یكی از القاب زین ‏العابدین است، به معنی «كسی كه به طور ‏دائم در نماز و دعا به سجده می رود». ‏این كتاب اغلب با عنوان صحیفه ی كامله ی سجادیه – كتاب “كامل” سجاد – ‏نیز نامیده می شود. به ‏نقل از سید علی خان شیرازی، مفسر صحیفه سجادیه، واژه ‏ی كامله نشان دهنده ی كمال سبك و مضمون این كتاب است. برخی منابع ‏دیگر، ‏دلیل افزوده شدن این صفت را متمایز ساختن این اثر از كتاب دیگری می ‏دانند كه نسخه ی ناقص صحیفه محسوب شده و در میان زیدی ها ‏رایج و شناخته ‏شده است. اما با توجه به شیوه ی استفاده از این واژه در مقدمه ی اثر، چنین ‏احتمالی كمرنگ تر می شود. صحیفه با ‏عناوین احترام آمیز دیگری ‏چون “خواهر قرآن”، “انجیل اهل بیت”، و “زبور آل محمد” نیز خوانده می شود. ‏طبق روایات و احادیث شیعه، ‏زین العابدین مناجات های خود را جمع آوری كرده ‏و به فرزندان خود به خصوص محمد باقر و زید آموخت. پس از مدتی این كتاب به ‏طور ‏گسترده ای میان مذاهب مختلف شیعه رواج پیدا كرد. صاحب نظران علم ‏حدیث متن این كتاب را متواتر می دانند. به عبارت دیگر، متن این ‏كتاب از ‏همان ابتدا مورد شناخت عموم بوده و به اشكال و طرق مختلف دست به دست ‏شده و انتقال یافته است. ولی اصالت و صحت این اثر ‏هرگز زیر سؤال نرفته است‎.‎ نوشتاری که در پیش رو دارید شرحی ادبی به کتاب شریف صحیفه سجادیه است. ‏بدین صورت که لغات آن ریشه یابی و بعضا نقش کلمات در ‏جمله و نیز معنای ‏لغات بیان شده و اکثراً با آیات قرآن تطبیق و مورد بررسی قرار گرفته؛ و در آخر خود ‏خطبه ترجمه شده است‎. ‎امید است که برای دانشجو پژوهان و محقیقین مورد استفاده قرار گیرد ‏.

ننویسنده : دکتر حسین حدیدی
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران
شابك ‏:‏ ۹۷۸-۶۰۰-۹۶۰۲۳-۵-۳
بها : ۳۰۰۰۰ تومان

ناشر: انتشارات علمی بنیادی


 

تاثیر شیوه های تربیت کودک بر ‏سازگاری اجتماعی

نویسنده : سمیه سلمانی

 

تاثیر شیوه های تربیت کودک بر ‏سازگاری اجتماعی

خانواده به عنوان اولین کانون رشد و تربیت در شکل گیری شخصیت اعضای آن نقش مهمی دارد و همچنین به عنوان موثرترین عامل در پیشرفت و سازگاری فرزندان و رشد اجتماعی آنان نقش مهم و بسزایی ایفا می کند. پایه و اساس شخصیت فرزندان در این نهاد کوچک اما تأثیرگذارپایه ریزی و مستحکم می شود، منظور از شیوه ها و سبک های فرزند پروری روش هایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود آن را به کار می برند، این شیوه ها بنا بر تفاوت هایی که خانواده ها از جنبه های مختلف دارند و بر اساس معیارهایی که خود وضع می کنند فرق می کند. این روش ها تأثیر زیادی در تأمین سلامت روان آنان دارد به نحوی که ریشه بیشتر مشکلات رفتاری آنها نشأت گرفته از شرایط بین اعضای خانواده و شرایطی که فرزندان در آن رشد و پرورش یافته اند، دارد. شیوه های فرزند پروری ترکیب هایی از رفتارهای والدین است که در موقعیتهای گسترده روی می دهند و جو فرزند پروری با دوامی را پدید می آورند (برک لورا،1387). شیوه های فرزند پروری به عنوان مجموعه یا منظومه ای از رفتارها که تعاملات والد –کودک را درطول دامنه گسترده ای از موقعیت ها توصیف می کند و یک جو تعاملی تأثیرگذار را به وجود می آورد.( دارلینگ و استنبرگ،1993).  انواع فرزند پروری  عبارتند از :  1- فرزند پروری مقتدرانه: روش های کنترل سازگارانه و استقلال دادن را شامل می شود. والدین مقتدر صمیمی و دلسوز و نسبت به نیازهای آنان حساس هستند. آنها قاطع هستند اما مداخله گر و محدود کننده نیستند. شیوه های انضباطی آنها بجای تنبیهی حمایت کننده است. این والدین قوانین و رهنمودهایی پی ریزی می کنند که فرزندان آنان چنان بار آیند که از آنها پیروی کنند و اغلب برای مطیع سازی از استدلال و منطق بهره می برند و به منظور توافق با کودک با اوگفتگو می کنند. از رفتارهای نامطلوب نمی ترسند و تاب مقاومت در برابر عصبانیت کودک را دارند و به تلاشهای کودک در جهت جلب حمایت و توجه پاسخ می دهند و از تقویت های مثبت بیشتری استفاده می کنند. در کل این والدین در عین گرم و صمیمی مقتدر هستند و به آنان کمک می کنند تا سازگاری بهتری با هنجاری های اجتماعی داشته باشند.  2-مستبدانه: این روش از نظر پذیرش و روابط نزدیک پایین، از نظرکنترل اجباری بالا و از نظر استقلال دادن پایین است. والدین مستبد، سرد و طرد کننده هستند. نمایش قدرت والدین اولین عاملی است که این شیوه را از دیگر شیوه ها متمایز می سازد. در این سبک فرزندان چنین بار آورده می شوند که از قوانین سختگیرانه ایی که بوسیله والدین به وجود می آید، پیروی می کنند. نتیجه شکست در پیروی از چنین قوانینی معمولا تنبیه و اعمال زور است و برای کنترل از شیوه های ایجاد ترس استفاده می کنند. والدین در این شیوه کمترین مهرورزی و محبت را از خود نشان می دهند.  3- آسان گیرانه: والدین سهل انگار، مهرورز و پذیرا هستند، ولی متوقع نیستند،کنترل کمی بر رفتار فرزندان خود اعمال می کنند و به آنها اجازه می دهند در هرسنی که باشند خودشان تصمیم گیری کنند، حتی وقتی که هنوز قادر به انجام آن نیستند. خانواده این والدین نسبتا آشفته است. فعالیت خانواده، نامنظم و اعمال مقررات، اهمال کارانه است. والدین سهل انگار درعین آن که به ظاهر نسبت به کودکان خود حساس هستند، توقع چندانی از آنها ندارند. این والدین بسیار به ندرت به فرزندان خود اطلاعات صحیح یا توضیحات دقیق ارائه می دهند، آنها از روشهای احساس گناه و انحراف استفاده می کنند. این والدین همچنین بیشتر در مواجهه با بهانه جویی و شکایت کودک، سر تسلیم فرود می آورند. این والدین به ندرت به فرزندان انضباط می دهند. با فرزندان ارتباط برقرارمی کنند و معمولا بجای یک والد جایگاه را دارند. در کتاب حاضر سعی بر آن است هر یک از شیوه های تربیت فرزند مورد بحث و بررسی قرار گیرد و به تناسب آن ارتباط هر یک از شیوه های فرزند پروری با سازگاری اجتماعی فرزندان مورد تحلیل قرار گیرد. امید است این اثر منشاء تحولات بزرگی در تربیت فرزندان مرز و بوم باشد.

نویسنده: سمیه سلمانی کله
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران
صفحات ‏:  ۶۴ ص
شابك ‏:۹۸۷-۶۰۰-۹۶۰۲۳-۷-۷
قیمت ‏:  ۲۰۰۰۰ تومان

ناشر: انتشارات علمی بنیادی


توانمند سازی و آموزش ضمن خدمت کارکنان آموزشی

نویسنده : سمیه سلمانی
توانمند سازی و آموزش ضمن خدمت کارکنان آموزشی

دراکر ‏ اندیشمند برجسته مدیریت، معتقد است که کلید موفقیت های ‏سازمانی دانش است، زیرا ارزش از طریق نوآوری و تولید ایجاد می شود و هر ‏دو در گرو به کارگیری دانش است‌. به بیان دیگر، انسان مجهز به دانش، کلید ‏تعیین کننده اثر بخشی سازمان ها محسوب می شود‌. در یک محیط پر رقابت ‏مزیت رقابتی در گرو داشتن تفکر تکنولوژی محور است و در این حوزه، ‏تکنولوژی به دنبال این است که سکون را به تغییر و تغییر را به سوی ایجاد ‏سازمانی پویا و یادگیرنده، هدایت کند‌. ‏یادگیری سازمانی چیزی فراتر از مجموع توان یادگیری افراد است، یعنی ‏سازمان توانایی یادگیری خود را با خروج افراد سازمان از دست نمی دهد‌. ‏یادگیری سازمانی به مفهوم یادگیری افراد و گروه های درون‌سازمان و ‏سازمان ‌یادگیرنده به معنی یادگیری سازمان به عنوان سیستمی کلی است. به عبارت دیگر باید گفت سازمان یادگیرنده حاصل یادگیری سازمانی است‌. به ‏عقیده گاروین ‏(1993) سازمان یادگیرنده دارای توانایی ایجاد، کسب و انتقال ‏دانش است و رفتار خود را طوری تعدیل می کند که منعکس کننده دانش و ‏دیدگاه های جدید باشد‌. ‏

نویسنده: سمیه سلمانی کله
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران‏
صفحات ‏: ۱۲۰ ص
شابك ‏: ۹۷۸-۶۰۰-۹۶۰۲۳-۴
قیمت ‏: ۲۰۰۰۰ تومان

ناشر: انتشارات علمی بنیادی


کلهم نور واحد مختصری از زندگی نامه چهارده معصوم
نویسنده : دکتر حسین حدیدی
کلهم نور واحد مختصری از زندگی نامه چهارده معصوم

مقدمه کتاب : تاریخ بشر سرگذشت خانواده بسیار بزرگی است که «جامعه شهری» نامیده می شود. ما در ‏تاریخ با زندگی مردمی آشنا می شویم که در دوران های مختلف با عقاید و آداب و رسوم ‏گوناگونی زندگی می کرده اند و هرکدام یادگارهایی از خوبی و بدی ، آبادانی و ویرانی ‏باقی گذاشته اند. تاریخ سرگذشت انسان های گذشته و شرح چگونگی زندگی، ‏حکومت، اعتقادات و دیگر چیزهای مربوط به آن ها است. مطالعه ی تاریخ ما را به گذشته ‏باز می گرداند تا کارهای مردمی را که از این جهان رفته اند، ببینیم و سخن کسانی را که ‏امروز خاموش اند، بشنویم و از آن ها درس عبرت بیاموزیم. هم چنین با مطالعه تاریخ می ‏توانیم علت های پیشرفت و سعادت مردان و زنان بزرگ نظیر دانشمندان و هنرمندان را ‏دریابیم. با مطالعه ی زندگی مردمان گذشته در می یابیم که هیچ گاه مردمی شکست نمی ‏خورند و مگر زمانی که تفرقه ، فساد و گناه در میانشان رواج یابد. هیچ طالعی بر مردم ‏مسلط نمی شود مگر آن که مردم از تشویق یکدیگر به خوبی و منع یکدیگر از بدی دست ‏بردارند و در می یابیم که هیچ فرد و جامعه ای به سعادت و رستگاری نمی رسد و مگر با ‏کار و کوشش، ایمان به خدا، ایثار و گذشت. درمطالعه تاریخ چه چیزی بیشتر اهمیت ‏دارد؟

نویسنده: دكتر حسین حدیدی
عضو هیئت علمی دانشگاه
صفحات ‏: ۴۵۴ ص
شابك ‏: ۹۷۸-۶۰۰-۹۶۰۲۳-۶-۰
قیمت : ۴۵۰۰۰ تومان

ناشر: انتشارات علمی بنیادی

 


دلالت های تعلیم و تربیت اسلامی‎ ‎با ‏رویکردی بر آموزش ‏قرآن در دوره های ‏پیش دبستان و دبستان
نویسنده : سمیه سلمانی
دلالت های تعلیم و تربیت اسلامی‎

مقدمه: دین مبین اسلام نیز به استناد آیات متعدد قرآن کریم و روایات معصومان ‏‏(علیه ‏السّلام)، رسالت اصلی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را ‏تربیت و تعلیم ‏معرفی کرده است. از این رو، بدون تردید الگوی خاصی در این ‏مورد معرفی کرده که ‏با تامل در متون و آموزه ها به دست خواهد آمد‎.‎‏ علی ‏رغم اختلاف نظرهای ‏دانشمندان علوم تربیتی در حوزه های مختلف این ‏موضوع، بسیاری از ایشان توافق ‏دارند که نیروی اصلی و یا حداقل یکی از ‏نیروها بنیادین برای ایجاد جامعه نمونه، ‏تربیت افراد نمونه است و تا زمانی که ‏افراد جامعه از تربیت مناسب و پذیرفتنی ‏برخوردار نگردند، محقق شدن آرمان ‏شهر انسانی امکان پذیر نخواهد بود‎.‎‏ ادیان الهی ‏جایگاه خاصی دارند. ادیان ‏الهی به رغم اینکه در میان ملت ها و در دوره های زمانی ‏متفاوت و توسط ‏افراد مختلف ارائه شده اند، همگی بر اصول و مبانی واحدی تاکید ‏دارند که ‏خدامحوری و تربیت انسان های مومن در بنیادی ترین لایه آن است و ‏آرمان ‏هایی مشترک را برای ایجاد جامعه ایده آل پیش کشیده اند. شاید دین اسلام در میان ادیان الهی بر جامعه نمونه و حیات طیبه و چگونگی ‏تربیت ‏افراد تأکید بیشتری کرده و بدین منظور، جهت پرورش افراد کامل نیز ‏بیشتر کوشیده ‏باشد دین مقدس اسلام تاکید ویژه ای به تعلیم و تربیت دارد ‏و اگر بر اساس آموزه ‏های دینی باشد جامعه ای اسلامی و لبریز از معنویت و ‏به دور از آسیبهای اجتماعی و ‏ناهنجاریهای اخلاقی خواهیم داشت‎.‎‏ سرنوشت ‏آینده کشور از نظر سیاسی و فرهنگی ‏در دست دانش آموزان بوده و آنان باید ‏بر اساس آموزه های دینی و معنوی تربیت ‏شوند. ‏‎آموزش و پرورش از ‏وزارتخانه های بزرگ و کارآمد کشور است چون با ‏عزیزترین و مهمترین قشر ‏کشور روبرو است‎.‎‏

نویسنده: سمیه سلمانی کله
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران
صفحات ‏: ۱۰۲ ص
شابك ‏: ۹۷۸-۶۰۰-۹۶۰۲۳-۹-۱‏
قیمت ‏: ۲۰۰۰۰ تومان

ناشر: انتشارات علمی بنیادی