انتشارات علمی بنیادی

انتشارات علمی بنیادی با هدف ترویج و انتشار علوم بنیادی فعالیت های خود را در شاخه های مختلف علمی کار خود را بتازگی در دو بخش الف) دانشگاهی، از جملهفیزیک ، ریاضی ، نجوم ، روانشناسی، ادبیات ، فلسفه و ب)کودکانمانند داستان ، شعر ، دانستنی های علمی و . . . برای گروه های مختلف سنی دانش آموزان ، با چاپ کتاب هایی در بخش دانشگاهی ، شاخه نجوم ، روانشناسی ، کودکان و ادبیات عرب با همکاری اساتید دانشگاهی و اهل فنآغاز نموده است. علی رغم وجود کتاب هایی با این عناوین در بازار که کم هم نیست ولی تازگی در محتوا کمتر بچشم میخورد و همواره خلاء عنوان های جدید که مطابق با سرفصل های جدید جهانی تطابق داشته باشد همواره حس می شود. یکی از اهداف اصلی این انتشارات ، چاپ کتاب هایی با عنوان های جدید و به روز است که تا اکنون در ایران یا به چاپ نرسیده یا کمتر منتشر شده است اقدام کند. آنها در بازار کتاب امید است تا این انتشارات بتواند سهم هر چند کوچک را در شناساندن و معرفی علوم به علاقمندان و کتاب دوستان تقدیم کند. در این شروع این انتشارات با انتشار کتاب های زیر حرکت خود را آغاز کرده است و آمادگی خود را به اساتید و نویسندگانی که تمایل دارند نوشته های خود را با دیگران سهیم کنند می باشد. لیست کتاب های منتشر شده را در ادامه این مطلب ببینید.

فرهنگ جامع نجوم

نویسنده:  دکتر بیژن نیکوروان ، میشا نیکوروان و مطهره نفر

این کتاب، فرهنگ جامعی از لغات نجوم، اختر فیزیک و کیهانشناسی است که بصورت مصور و با 411 صفحه در سال 1395 و توسط انتشارات علمی بنیادی چاپ شده است. كتاب ، ” فرهنگ جامع نجوم ”  با هدف آشنايي با واژگان نجوم، سیاره ها ، قمر ها، اختر شناسی و کیهانشناسی برای آن دسته از ‏افرادي كه با علم زيباي فيزيك و نجوم آشنايي دارند و همچنین کلیه علاقمندانی که در  مسیر یادگیری علم نجوم به زبان ‏انگلیسی هستند و همواره نیازمند درک بیشتری از واژه های لاتین می باشند، نگاشته شده است. کتاب حاضر بر اساس فرهنگ ‏الفبایی تنظیم شده است بطوری که تصاویر درج شده در کتاب می تواند موجب درک و جذابیت بیشتر برای خوانندگان گردد. ‏این کتاب می تواند به عنوان منبع مناسبی برای علاقمندانی که در این حیطه فعالیت می کنند، باشد. این کتاب می تواند راه گشای کلیه علاقمندان این علم زیبا باشد.

فرهنگ جامع نجوم

سرشناسه ‏: نیکوروان ، بیژن ،  1339-
ناشر: انتشارات علمی بنیادی
تاريخ انتشار ‏: چاپ اول ‏‎-‎‏ 1395
نام پدیدآور ‏: بيژن نیکوروان، میشا نيكوروان، مطهره نفر.‏
مشخصات نشر ‏: تهران ، انتشارات علمی بنیادی، 1395 .‏
شابک ‏:  8-0-96023-600-978
قطع‏ : وزیری
بها : ۳۵۰۰۰ تومان

 

 

 

 


Family dynamic based on Circumplex model

نویسنده: دکتر افسانه قنبری پناه

این کتاب توسط خانم دکترافسانه قنبری پناه ازاساتید دانشگاه درگروه روانشناسی، و به زبان انگلیسی به رشته تحریر در آمده است. هدف اصلی نویسنده این کتاب، ارائه تجربیات مستقیم خود از بحث مدل های دینامیکی در خانواده می باشد که برای اولین بار در ایران مطرح شده است. نویسنده در طول همکاری و ارتباطات مستقیم و مستمر چند ساله خود با پروفسوردیوید ریچارد اولسون، مبدع این نظریه ، اقدام به معرفی و شناساندن این مدل پرداخته اند. این کتاب شامل حیطه های مختلفی از دینامیک های خانوادگی و روش های مداخله در خانواده می باشد که برای متخصصان و دانشجویانی که در حوزه خانواده درمانی و زوج درمانی فعالیت دارند، مفید می باشد. این کتاب به زبان انگلیسی نگارش یافته است و برای دانشجویان و محققین این علم توصیه می شود.

Family dynamic based on Circumplex model

سرشناسه   ‏: قنبری پناه ، افسانه ،  1967-  ‏Ghanbari Panah , Afsaneh    ‎

ناشر: انتشارات علمی بنیادی

تاريخ انتشار ‏: چاپ اول ‏‎-‎‏ 1395

عنوان و نام پدیدآور‏ ‏Afsaneh Ghanbari Panah ‎‎:‎

مشخصات نشر ‏: تهران : انتشارات علمی بنیادی، 1395 .‏

شابک ‏:‏‎   5-1-96023-600-978  ISBN :

قطع‏ : رقعی

بها : ۳۵۰۰۰ تومان


The educational planning

نویسند گان : دکتر پریناز بنیسی و دکتر قنبر علی دلفان آذری

برنامه ریزی آموزشی عبارت است از مجموعه تدابیر و طرحهایی که با کمک آنها می توان به ‏مجموعه هدفهایی که از قبل مشخص شده است‎ ‎دست یافت. امروزه برنامه ریزی آموزشی به ‏عنوان رکن اساسی توسعه سیستم های آموزشی تبدیل شده است.‏ به این منظور با استفاده از برنامه ریزی مناسب و مدرن و مطلوب می توان با سادگی بیشترو ‏فزاینده ای دراجرای اهداف آموزشی و توانایی های نهفته انسان گام برداشت.‏ در حقیقت برنامه ریزی آموزشی برای درک بهتر علمی و منطقی از مسائل و مشکلاتی که انسان ‏با آن رو در رو می شود بیان کرد که توسط آن می توان به حل مشکلات آموزشی پرداخت.‏این کتاب به زبان انگلیسی نگارش و مشتمل بر 10 فصل می باشد. این کتاب به عناوینی مانند: ‏آموزش و پرورش مدرن ، جهانی شدن آموزش ، بینش و بصیرت برنامه ریزی آموزشی ، اهمیت ‏بینش در برنامه ریزی آموزشی، طرح عمومی و لجستیکی مناسب ، الگوهای مناسب در آموزشی ‏و برنامه ریزی درسی برای ایجاد شغل ، ابزارهای مناسب در برنامه ریزی آموزشی و اجزای ‏ماژول های برنامه درسی ، آموزش الکترونیکی می پردازد. ‏

The educational planning

سرشناسه : : بنیسی ، پریناز ، 1355 – Banisi, Parinaz

ناشر: انتشارات علمی بنیادی

تاريخ انتشار ‏: چاپ اول ‏‎-‎‏ 1395

مشخصات ظاهری :  164 ص

شابک : : 2-2-96023-600-978

قطع‏ : وزیری

بها : 35000 تومان

 


آموزش شغلي و حرفه اي افراد آهسته گام

راهنماي حرفه اي والدین و مربيان و درسنامه بازپروري شغلي و حرفه اي دانشجویان رشته روانشناسي کودکان استثنایي
نویسنده و مترجم ‏: دکتر مجيد ابراهيم پور ، روجيا نياکان و مريم فرهاد پور

بازدیدی ساده از مدارس و یا مراکز آموزش ويژه که دارای امکانات شغلي و حرفه ای هستند ‏نشان می‎ ‎دهد که آنها آموزشها را در کسب وکارهای مختلف مانند شمع سازی ,گچ سازی ‏‏,سبد سازی ,بافتنی ,صحافی کتاب ,چاپ ,جعبه سازی وکارت پستال سازی ارائه می دهند. ‏چنین برنامه هایی را بیشتر از آنکه تلاش های جدی برای آموزش بزرگسالانی آهسته گام ‏جهت استخدام و کاريابي بدانیم می توان به عنوان فعالیتهای هنري در نظر گرفت. این کتاب به زبان فارسی نگارش و مشتمل بر 10 فصل می باشد. این کتاب به عناوینی مانند: ‏ فصل اول ‏: چشم انداز کنونی آموزش شغلي و حرفه ای، فعالیتهای هنري ، کارگاه حفاظت شده، جهت ها وموقعیت های جدید‏، خود اشتغالي، ‏استخدام رقابتی آزاد، وظایف اصلی در آينده، فصل دوم: ماهیت و طبقه بندی افراد آهسته گام، ویژگی های افراد آهسته گام، ویژگی های عاطفی، ‏روانی، رفتاری، ویژگی های جسمانی حسی-حرکتی، ارکان آموزش افراد آهسته گام، فصل سوم: سنجش شغلي ، مقدمه‎ ‎تعریف سنجش شغلی، هدف ‏سنجش شغلی، اصول سنجش شغلی، رویکردهای سنجش شغلی، رویکرد سنتی به سنجش شغلی، رویکرد معاصر به سنجش شغلی، نگاهی به آینده، ‏فصل چهارم: آموزش پیش حرفه ای افراد آهسته گام، مقدمه، تعریف(عملیاتی)، سنجش ، اهداف، آموزش، ‏برنامه ی آموزش ويژه ، فصل پنجم: ‏آموزش شغلي و به کارگماري افراد آهسته گام، مقدمه، نقش مربوط به کار، مرحله اول-کفایت رواني- اجتماعی، مرحله دوم– آمادگی کار، مرحله ‏سوم- انتخاب شغل، مرحله چهارم-به کار گماري، مرحله پنجم- ارتقاء شغلی، مرکز توانبخشی چند بخشي، مرحله پيش حرفه ای، مرحله حرفه ‏آموزي، برنامه، مفاهیم گسترش يافته و مورد استفاده در برنامه های آموزشی شغلي حرفه آموزان، نتیجه گيري، کارگاه آموزش حرفه اي، فصل ‏ششم: اشتغال افراد آهسته گام، مقدمه، راههای اشتغال افراد آهسته گام، اقدامات مهم در اشتغال افراد آهسته گام، شناسايي شغل، چشم انداز ‏آینده، اختصاص کارها، فصل هفتم: اشتغال حمایتی، مقدمه، فصل هشتم: استخدام باز (آزاد)، مقدمه، فصل نهم: خوداشتغالیِ مبتنی بر خانه، مقدمه، ‏فصل دهم: به کارگماري ، تحلیل شغل ، نيمرخ شغلي و عملکردهای شغلي، مقدمه، ارزیابی حرفه آموز، نیاز های شغلی، فرآيند ترتیبی بررسی بازار ‏کار در جامعه، ايجاد شغل، تحلیل شغل، تطبیق و تعیین شغل.‏ می پردازد.

آموزش شغلي و حرفه اي افراد آهسته گام

سرشناسه : ابراهيم پور ، مجيد ، 1362

نویسنده و مترجم : مجيد ابراهيمپور، روجيا نياکان، مریم فرهادپور

ناشر: انتشارات علمی بنیادی

تاريخ انتشار ‏: چاپ اول ‏‎-‎‏ 1395

شابك ‏: ‏ ‏‎978-600-96023-4-6‎  ISBN:

شماره کتابشناسي ملي : 4561700

قطع‏ : وزیری

بها : 25000 تومان


بدن تو، مال توست ، کودکان و مراقبت ازخود

نویسنده و مترجم : ساحل ویسی

پرورش کودکان وظیفه ای تمام نشدنی است. آن‌ها ازهنگام تولد نمی‌دانند درست ‏یا خطا کدام است. باگذشت سال‌ها ما امید داریم بتوانیم آنها ‏را ‏افرادی محترم ‏پرورش دهیم.‏موضوع این کتاب به کودکان می آموزد حق دارند بگویند: « نه به من دست ‏نزن»‏ . برای کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی نوشته شده و پیام آن به گونه‌ای ‏سرگرم‌کننده و ظریف ارائه می‌شود.‏ این کتاب بهانه‌ای به دست والدین می‌دهد تا بتوانند با فرزندانشان درمورد بدن ‏آنها حرف بزنند. سپس درشرایطی امن و ایمن درباره‌ی ‏موضوع‌های ‏پراهمیتی مثل ‏‏«بدن تو، به خودت تعلّق دارد» با فرزندشان صحبت کنند و درشرایطی آرام و ‏آسوده به کودکان بفهمانند که ‏می‌توانند ناخشنودی ‏خود را از برخی رفتارهای ‏پرخطر دیگران، به والدین یا فرد مورد اعتماد دیگری ابراز کنند. برای کودکان، ‏گفتن «نه» ‏به بزرگسالان بسیار دشوار است. ‏این کتاب به کودکان کمک می‌کند ‏بفهمند که صاحب بدن خود هستند و می‌توانند در مقابل رفتارهای پرخطر ‏و آزار ‏دهنده و نادرست مخالفت ‏کنند.‏ کودکان نیز باید همانند بزرگترها از این حق برخوردار باشند که بر بدن خود ‏مالکیّت داشته باشند. و البته ‏والدین محترم نیز باید ..

بدن تو، مال توست ، کودکان و مراقبت ازخود

 

نویسنده : ساحل ویسی

تاريخ انتشار ‏: چاپ اول ‏‎-‎‏ 1396‏

شابک :  9- 3- 96023 – 600 – 978

شماره کتابشناسی ملی : 4699146

قطع : رقعی

قیمت ‏: 10000 تومان

 


شرح ادبی صحیفه سجادیه

نویسنده : دکتر حسین حدیدی

در باره این کتاب: عنوان صحیفه ی سجادیه به معنی “كتاب سجاد” یكی از القاب زین ‏العابدین است، به معنی «كسی كه به طور ‏دائم در نماز و دعا به سجده می رود». ‏این كتاب اغلب با عنوان صحیفه ی كامله ی سجادیه – كتاب “كامل” سجاد – ‏نیز نامیده می شود. به ‏نقل از سید علی خان شیرازی، مفسر صحیفه سجادیه، واژه ‏ی كامله نشان دهنده ی كمال سبك و مضمون این كتاب است. برخی منابع ‏دیگر، ‏دلیل افزوده شدن این صفت را متمایز ساختن این اثر از كتاب دیگری می ‏دانند كه نسخه ی ناقص صحیفه محسوب شده و در میان زیدی ها ‏رایج و شناخته ‏شده است. اما با توجه به شیوه ی استفاده از این واژه در مقدمه ی اثر، چنین ‏احتمالی كمرنگ تر می شود. صحیفه با ‏عناوین احترام آمیز دیگری ‏چون “خواهر قرآن”، “انجیل اهل بیت”، و “زبور آل محمد” نیز خوانده می شود. ‏طبق روایات و احادیث شیعه، ‏زین العابدین مناجات های خود را جمع آوری كرده ‏و به فرزندان خود به خصوص محمد باقر و زید آموخت. پس از مدتی این كتاب به ‏طور ‏گسترده ای میان مذاهب مختلف شیعه رواج پیدا كرد. صاحب نظران علم ‏حدیث متن این كتاب را متواتر می دانند. به عبارت دیگر، متن این ‏كتاب از ‏همان ابتدا مورد شناخت عموم بوده و به اشكال و طرق مختلف دست به دست ‏شده و انتقال یافته است. ولی اصالت و صحت این اثر ‏هرگز زیر سؤال نرفته است‎.‎ نوشتاری که در پیش رو دارید شرحی ادبی به کتاب شریف صحیفه سجادیه است. ‏بدین صورت که لغات آن ریشه یابی و بعضا نقش کلمات در ‏جمله و نیز معنای ‏لغات بیان شده و اکثراً با آیات قرآن تطبیق و مورد بررسی قرار گرفته؛ و در آخر خود ‏خطبه ترجمه شده است‎. ‎امید است که برای دانشجو پژوهان و محقیقین مورد استفاده قرار گیرد ‏.

شرح ادبی صحیفه سجادیه

نویسنده : دکتر حسین حدیدی ، 1343

شابك ‏:‏ ‏3-5-96023-600-978‏ ISBN:

شماره کتابشناسی ملی : 4722685‏

ناشر: انتشارات علمی بنیادی

سال انتشار: 1396‏

قطع‏ : وزیری

بها : 30000 تومان

 

 


تاثیر شیوه های تربیت کودک بر ‏سازگاری اجتماعی

نویسنده : سمیه سلمانی

خانواده به عنوان اولین کانون رشد و تربیت در شکل گیری شخصیت اعضای آن نقش مهمی دارد و همچنین به عنوان موثرترین عامل در پیشرفت و سازگاری فرزندان و رشد اجتماعی آنان نقش مهم و بسزایی ایفا می کند. پایه و اساس شخصیت فرزندان در این نهاد کوچک اما تأثیرگذارپایه ریزی و مستحکم می شود، منظور از شیوه ها و سبک های فرزند پروری روش هایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود آن را به کار می برند، این شیوه ها بنا بر تفاوت هایی که خانواده ها از جنبه های مختلف دارند و بر اساس معیارهایی که خود وضع می کنند فرق می کند. این روش ها تأثیر زیادی در تأمین سلامت روان آنان دارد به نحوی که ریشه بیشتر مشکلات رفتاری آنها نشأت گرفته از شرایط بین اعضای خانواده و شرایطی که فرزندان در آن رشد و پرورش یافته اند، دارد. شیوه های فرزند پروری ترکیب هایی از رفتارهای والدین است که در موقعیتهای گسترده روی می دهند و جو فرزند پروری با دوامی را پدید می آورند (برک لورا،1387). شیوه های فرزند پروری به عنوان مجموعه یا منظومه ای از رفتارها که تعاملات والد –کودک را درطول دامنه گسترده ای از موقعیت ها توصیف می کند و یک جو تعاملی تأثیرگذار را به وجود می آورد.( دارلینگ و استنبرگ،1993).  انواع فرزند پروری  عبارتند از :  1- فرزند پروری مقتدرانه: روش های کنترل سازگارانه و استقلال دادن را شامل می شود. والدین مقتدر صمیمی و دلسوز و نسبت به نیازهای آنان حساس هستند. آنها قاطع هستند اما مداخله گر و محدود کننده نیستند. شیوه های انضباطی آنها بجای تنبیهی حمایت کننده است. این والدین قوانین و رهنمودهایی پی ریزی می کنند که فرزندان آنان چنان بار آیند که از آنها پیروی کنند و اغلب برای مطیع سازی از استدلال و منطق بهره می برند و به منظور توافق با کودک با اوگفتگو می کنند. از رفتارهای نامطلوب نمی ترسند و تاب مقاومت در برابر عصبانیت کودک را دارند و به تلاشهای کودک در جهت جلب حمایت و توجه پاسخ می دهند و از تقویت های مثبت بیشتری استفاده می کنند. در کل این والدین در عین گرم و صمیمی مقتدر هستند و به آنان کمک می کنند تا سازگاری بهتری با هنجاری های اجتماعی داشته باشند.  2-مستبدانه: این روش از نظر پذیرش و روابط نزدیک پایین، از نظرکنترل اجباری بالا و از نظر استقلال دادن پایین است. والدین مستبد، سرد و طرد کننده هستند. نمایش قدرت والدین اولین عاملی است که این شیوه را از دیگر شیوه ها متمایز می سازد. در این سبک فرزندان چنین بار آورده می شوند که از قوانین سختگیرانه ایی که بوسیله والدین به وجود می آید، پیروی می کنند. نتیجه شکست در پیروی از چنین قوانینی معمولا تنبیه و اعمال زور است و برای کنترل از شیوه های ایجاد ترس استفاده می کنند. والدین در این شیوه کمترین مهرورزی و محبت را از خود نشان می دهند.  3- آسان گیرانه: والدین سهل انگار، مهرورز و پذیرا هستند، ولی متوقع نیستند،کنترل کمی بر رفتار فرزندان خود اعمال می کنند و به آنها اجازه می دهند در هرسنی که باشند خودشان تصمیم گیری کنند، حتی وقتی که هنوز قادر به انجام آن نیستند. خانواده این والدین نسبتا آشفته است. فعالیت خانواده، نامنظم و اعمال مقررات، اهمال کارانه است. والدین سهل انگار درعین آن که به ظاهر نسبت به کودکان خود حساس هستند، توقع چندانی از آنها ندارند. این والدین بسیار به ندرت به فرزندان خود اطلاعات صحیح یا توضیحات دقیق ارائه می دهند، آنها از روشهای احساس گناه و انحراف استفاده می کنند. این والدین همچنین بیشتر در مواجهه با بهانه جویی و شکایت کودک، سر تسلیم فرود می آورند. این والدین به ندرت به فرزندان انضباط می دهند. با فرزندان ارتباط برقرارمی کنند و معمولا بجای یک والد جایگاه را دارند. در کتاب حاضر سعی بر آن است هر یک از شیوه های تربیت فرزند مورد بحث و بررسی قرار گیرد و به تناسب آن ارتباط هر یک از شیوه های فرزند پروری با سازگاری اجتماعی فرزندان مورد تحلیل قرار گیرد. امید است این اثر منشاء تحولات بزرگی در تربیت فرزندان مرز و بوم باشد.

تاثیر شیوه های تربیت کودک بر ‏سازگاری اجتماعی نویسنده : سمیه سلمانی

 

نام كتاب ‏:  تاثیر شیوه های تربیت کودک بر ‏سازگاری اجتماعی
پدید آورنده ‏:  سمیه سلمانی کله.‏
ناشر ‏:  انتشارات علمی بنیادی‏
امور فني و چاپ ‏:  انتشارات علمی بنیادی‏
تيراژ ‏:  500 نسخه
قطع ‏:  وزیری‏
تاريخ انتشار ‏:  چاپ اول ‏‎-‎‏ 1396‏
صفحات ‏:  64 ص
شابك ‏: 7-7- 96023-600-978‏
قیمت ‏:  20000 تومان